woensdag 7 oktober 2009

#19 Genealogie 2.0: borduren bij de buren

Hoewel stamboomonderzoek mij absoluut niet kan bekoren (hoe vreemd dat misschien ook mag klinken) is het natuurlijk evident dat alle nieuwe communicatiestructuren, zoals web 2.0 die heeft voortgebracht, met name op dit interessegebied ervoor hebben gezorgd dat genealogen sneller en directer met elkaar in contact kunnen treden en op deze wijze kennis en ideeën met elkaar kunnen delen.
Daarmee trekken ze de aandacht weg van websites die daar - wellicht - als vanouds voor werden geraadpleegd.

Reden genoeg dus om deze forums en communities letterlijk en figuurlijk op de voet te volgen. Want - als voorportaal van je digitale loket - zijn dit plekken waar je veel potjes kunt maken en breken.

Een veel gehoorde term in dit verband is webcare, waarbij ik mij wel afvraag of dit begrip de lading volledig dekt. Ik associeer webcare toch voornamelijk met - en misschien wel ten onrechte - een stuk imagebuilding: je naam is in het geding en daar wil je iets aan doen. Helemaal juist natuurlijk, maar ik denk dat deelnemen in communities e.d. verder gaat dan dat. Naar mijn idee ligt hier één van je kerntaken besloten, t.w. dienstverlening. Als BHIC zul je daar je stem moeten laten horen (en dat doen we natuurlijk al lang) en meer nog de vragen naar je toe moeten trekken om op deze wijze, als verlengstuk van je eigen website, het publiek te bedienen.

In die zin zal de eigen website steeds meer als portal gaan fungeren met verwijzingen naar 'buitenlocaties' waar een soort van subafdelingen (of beter nog trendwatchers) van onze digitale studiezaal zijn gevestigd. En hoewel wij als BHIC natuurlijk al heel veel op dit terrein doen (als BO'er ben ik niet tot in de finesses op de hoogte van wat de FO'er op dit terrein precies doet), zal dat alleen maar gaan toenemen.

Ik persoonlijk geloof niet zozeer in dé website als safe haven en plek waar in grote getale bezoekers naar toe blijven stromen op zoek naar informatie, simpelweg omdat via andere tools soortgelijke informatie - en dan heb ik het vooralsnog niet over de toegangen - veel eenvoudiger en comfortabeler te verkrijgen is.
Kortom breng je kennis naar de gebruiker toe en ga via de website deze werkwijze op een slimme manier 'adverteren'. Hierbij kan genealogie 2.0 een belangrijke aanjager en opstap zijn.

6 opmerkingen:

23 Dingen zei

Bij webcare denk ik inderdaad ook meteen aan het reageren op wat anderen in negatieve of positieve zin over je zeggen.
Maar als je de term letterlijk neemt kan het ook het leveren van zorg op het web betekenen. En waar het genealogie betreft kan dat betekenen dat je op forumvragen reageert met "hebben we!" en zelfs pro-actief op (forum)discussies inhaakt met "hebben we!".

Wordt zulks al gedaan op structurele schaal door een archief, met name dan in de genealogische sites?

Christian zei

@23 Dingen: Door het BHIC (voornamelijk mijzelf) natuurlijk! Op het Nationaal Archief hebben ze trouwens ook wel plannen in die richting, hoorde ik laatst.

Maliskamp zei

Op forumvragen zou naast "hebben we" ook klantvriendelijker gezegd kunnen worden: "Kom eens een keertje langs, maak eens kennis met het papier waarop uw overgrootvader zijn handtekening heeft gezet. Als er dan nieuwe vragen bij U opkomen, kunnen wij met U samen meedenken hoe we samenzoekende daarop snel een antwoord kunnen vinden".

Beste Ton, die afbeelding met c.q. van de Franse lelie in een bijzondere vormgeving intrigeert mij. Als heraldicus zou ik graag willen weten, waar jij die gevonden hebt, zodat ik mogelijk ook nog te weten kan komen, welke afbeelding daaraan ten grondslag heeft gelegen.

Ton de Looijer zei

@23 Dingen @Chris Dat webcare prima werkt blijkt wel uit de reactie van Chris ;-).
Waar ik met name op doel is dat ook uit eigen beweging deelgenomen kan worden in andere communities, en daar zelf de discussie naar je toe kunt trekken op basis van je kennis en kunde.

@Maliskamp. Hoewel ik je benadering beslist sympathiek vind, werkt het begrip klantvriendelijk(heid) bij mij zo'n beetje als een rode lap. Ik denk dat 'de klant' zeker goed moet worden behandeld, maar je moet hem of haar niet doodknuffelen en zeker je product er niet door laten verdoezelen. Maar, dit is een persoonlijke mening. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar snel, praktisch, zakelijk en correct (het zit hoog dat blijkt maar weer).

Zie hier de Franse lelie.

Ton de Looijer zei

@Maliskamp En hier nog een verwijzing naar de weblog van Marian.ne M.

Christian zei

@Maliskamp: Bij 'klantvriendelijk' heb jij standaard voor ogen dat dit alleen kan voorkomen op de studiezaal. Ik kan je echter verzekeren dat verreweg de meeste Nederlanders het helemaal niet klantvriendelijk vinden, als je ze speciaal naar je studiezaal laat komen voor een handtekening van iemand die allang dood is en die ze niet eens persoonlijk kennen. Bovendien hebben ze echt geen zin om te zoeken en al helemaal niet samen met ons - het kost ze reizen, het kost ze tijd.

Klantvriendelijk is voor hen dat ze digitaal met een druk op de knop of via een e-mail of zo worden geholpen. Da's een harde realiteit, alhoewel dat besef in het archiefwezen nog wel diep moet wortelen... ;-)